onsdag 7. mars 2012

Barn i år?

Her ventes det. Det skjer så mye annet i livet for tiden at det ikke har blitt mye tid til å skrive blogg, og dessuten skjer det lite på adopsjonsfronten uansett. Det ventes.

Vi er fortsatt spente på hva skiftet av land innebærer. Som tidligere nevnt har Ungarn ingen systematisk kø, slik at ventetiden varierer veldig fra tilfelle til tilfelle, og er umulig å spå. Noen holdepunkter har vi imidlertid. Heldigvis. For i det siste har tilstrømningen av norske adoptanter til Ungarn blitt så stor at ventetidene er spådd å øke kraftig. I februar kom det opp på Inoradopts hjemmesider at ventetiden for de som enda ikke var godkjent av Bufetat og var nye søkere, kunne komme helt opp i 2-3 år. Stort spørsmålstegn over hodet mitt!! For hvordan kan de si at det samme ikke vil gjelde for oss som allerede har papirer i Ungarn, dersom det ikke er noen kø??? Det ville vært utgjort typisk hvis vi bytter land for så å oppleve at ventetiden tredobles i det nye landet også. Hvor mye dårlig karma er det mulig å ha egentlig…?

Løsningen ble en telefon. Denne gangen var det min kjære mann som tok opp røret og ringte Inoradopt. Og vi ble beroliget igjen. For det er nemlig ikke slik at Ungarn tildeler barn FULLSTENDIG uten tanke på hvor lenge søkerne har ventet. Fremgangsmåten er som følger: Når et barn frigjøres for adopsjon i et av Ungarns 19 fylker, sender de sentrale adopsjonsmyndighetene ut fire-fem søknader som blir vurdert som passende for dette barnet. Med mindre noen er en helt opplagt match med de opplysningene de har mottatt om barnet, velges disse stort sett blant de søknadene som har ventet lengst. Barnevernsmyndighetene i det fylket barnet tilhører vurderer hvem av disse foreldreparene som passer best til barnet. De vurderer ut fra interesser – for eksempel kan aktivt barn bety at man bør finne aktive foreldre. De vurderer ut fra alder, egnethet og til og med utseende. Hvis det derimot ikke er noen av de tilsendte fire-fem søknadene som utpeker seg og passer bedre til barnet enn de andre, så kommer ventetiden inn i bildet. Da velges den søknaden som har lagt lengst i Ungarn.
Derfor kan de altså si at vi som allerede har papirer i Ungarn kan forholde oss til de tidligere ventetidene vi har fått oppgitt, og ikke de som oppgis for nye søkere. Og vi fikk vite mer! Per dags dato (midten av februar) er det 16 norske par som har søknaden sin i Ungarn. I fjor var det 10 ungarske barn som ble adoptert bort til Norge. Ut fra dette tør jeg si at det faktisk er en god sjanse for at vi kan få barn i løpet av året! Juhuu!! 
Nå er det sagt. Jeg angrer umiddelbart. Jeg er av typen som nekter min mann å si på motorveien ting som: ”nå flyter trafikken bra”, av frykt for at skjebnen øyeblikkelig skal slå ned på uttalelsen og lage skikkelig trafikk-kork rundt neste sving… Og nå frykter jeg at samme skjebne skal hånle av meg og på magisk vis la søknaden vår bli omsluttet av usynlighetskappen til Harry Potter, og bli liggende urørt i Ungarn de neste fem årene. Grotesk. Det er til å få mareritt av. Jeg har faktisk jevnlig drømmer om natta som omhandler meg og små barn, og noen av dem er mareritt. Jeg har foreløpig ikke drømt at jeg står der med kritthvitt hår og rullator i barnets konfirmasjon, men det kommer nok en vakker natt. Men skitt au. Det må være lov å være optimist sånn bittelitt innimellom en sjelden gang iblant selv om man står i adopsjonskø…
Barn før jul, det hadde vært fint det! Da kan jeg sende ut julekort til alle i hele verden, av oss og barn med nisseluer… Tror jeg skal prøve å drømme om det i nattJ

1 kommentar:

  1. Julekort til hele verden må til når man
    e n d e l i g har fått hjem lille Hjerte!
    Jeg tenker det samme selv....

    Jeg er forresten en som får troll i ord titt og ofte ; ) OG jeg har sagt høyt til gudoghvermann at n e s t e vår, ja DA har vi Hjertet vårt.
    Nå er det no surr på Sri Lanka også, ting blir drøyd ut. Se det - troll i ord!
    Damn ass....
    Derfor hvisker jeg forsiktig "innen nesten sommer, hvis alt går som det skal" og håper trollet ikke hører meg...

    SvarSlett